Kan niet bestaat niet
€19,50Biografie van Otmar Buyne, psychiater en culinair ontwerper, die verschijnt ter gelegenheid van zijn 90-e verjaardag, met een voorwoord van Ronald Venetiaan.
Biografie van Otmar Buyne, psychiater en culinair ontwerper, die verschijnt ter gelegenheid van zijn 90-e verjaardag, met een voorwoord van Ronald Venetiaan.
Curaçao telt een honderdtal landhuizen, herinneringen aan voormalige plantages en buitenhuizen. Hun architectuur is bijzonder vanwege de Nederlandse invloeden, aangepast aan de lokale, tropische omstandigheden. De laatste decennia zijn veel landhuizen gerestaureerd en vele ervan hebben eigentijdse functies en toevoegingen gekregen.
Caribische kunst is krachtig, gepassioneerd en vol tegenstrijdigheden. Net als het leven van de drie hoofdpersonen in Three Caribbean Artists: José-Maria Capricorne, Nelson Carrilho and Philippe Zanolino. Het boek vertelt over hun leven, opvoeding en werk en hoe zij bekende en gevestigde kunstenaars werden. Hun verhaal heeft zijn wortels op het eiland Curaçao, waar folklore, magie en realiteit gebroederlijk naast elkaar bestaan.
Op zoek naar Papa Koenders beschrijft het gedachtegoed van een Surinaamse emancipator van het eerste uur. Koenders was onder meer een groot voorvechter van het onderwijs in de eigen taal (Sranantongo of Sranan), het leren kennen en waarderen van de eigen Afro-Surinaamse cultuur. Hij zette zich in voor Surinaamse natievorming in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw. Het was een strijd tegen de overheersende koloniale mentaliteit en cultuur van Nederland in Suriname.
Er was nog nooit een boek geschreven over de Bruynzeelwoningen, die met hun markante vormgeving, de wijken van Paramaribo domineren. De bouwpakketten konden snel en goedkoop in elkaar gezet worden en waren het toppunt van moderniteit. Met de kenmerkende verticale schroten in twee kleuren domineren de Bruynzeelwoningen het straatbeeld van de naoorlogse woonwijken van Paramaribo.
Eddy Wegman vertrok in september 1945 naar Curaçao, waar hem een baan was aangeboden bij de Shell. Op Curaçao wijdde hij zijn spaarzame vrije tijd voor een groot deel aan zijn nieuwe passie: de fotografie. Als fotograaf won hij op bijzondere wijze het vertrouwen van de lokale bevolking. Bekijk het naoorlogse Curaçao door de lens van deze talentvolle amateurfotograaf.
Een diepgaand onderzoek naar fundamentele vragen over het onderwijs op de Benedenwindse Eilanden in de periode 1816-1916. Waarom was de overheid tot 1857 tegen elke vorm van schoolonderwijs aan slavenkinderen? Hoe brachten kerk en overheid de West-Europese beschaving over op de verschillende bevolkingsgroepen?
Depok, de droom van Cornelis Chastelein vertelt de vrijwel onbekende geschiedenis van een bijzondere Indische gemeenschap, de Depokkers. Een verhaal dat 300 jaar geleden begint wanneer de hoge VOC-beambte Cornelis Chastelein (1657-1714) zijn landgoed Depok bij testament nalaat aan zijn slaafgemaakten.
De West-Indische Compagnie heerst over de Afrikaanse Goudkust. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan schreeuwen de plantages om goedkope arbeidskrachten, maar het aanbod is schaars. Afrikaanse koninkrijken en Europese compagnieën handelen volgens oude verdragen, die zorgvuldig worden nagekomen. Als in november 1687 een dorpje in het Denkyira-rijk door illegale slavenhalers wordt leeggeplukt, zijn daarom de rapen gaar.
This elaborate, fully illustrated, hard-cover catalogue assembles Smit’s extraordinary work for the first time, through 160+ pages of more than 100 color illustrations that explore works made over a period of over two decades.
‘Toen ik zo oud was als jij, moest ik het kamp in. Toen was mijn jeugd voorbij.’
Bijna vernietigd is gebaseerd op het oorlogsdagboek van Elleke Rosendaal, waarin ze haar jaren in het Tjideng-kamp in Batavia beschrijft. Van een levenslustige puber zien we haar veranderen in een cynische jongvolwassene die haar geloof in de mensheid langzaam maar zeker totaal verliest.
Deze historische biografie beschrijft het wonderbaarlijke leven van F.W. Stammeshaus, een Indische Nederlander met Chinees en Duits bloed, geboren te Sigli in Atjeh in voormalig Nederlands-Indië.
De Pakistaanse transgender Inaya vroeg in 2017 in Nederland politiek asiel aan nadat haar vader haar uit eerwraak wilde vermoorden. Zowel de cultuur als de religie accepteert deze zondaars niet. Toch was er in de oude Indusbeschaving vijfduizend jaar geleden groot respect voor deze hijras.
Een selectie van artikelen die Gulmans sinds 2013 schreef voor het Antilliaans Dagblad, over de beeldende kunstenaars, kunstschatten en galeriehouders van Curaçao en de andere Koninkrijkseilanden.
De Gids Slavernijverleden Nederland beschrijft 100 locaties in Nederland, van Vlissingen tot Groningen, die met slavernij te maken hebben. In samenwerking met Mapping Slavery
Ontdek het persoonlijke verhaal achter de uitverkoren poesaka’s, een waardevol erfstuk uit Nederlands-Indië of Indonesië, van Adriaan van Dis, Marion Bloem en vele anderen, personen die de afgelopen jaren op het pad van Berger en Ello kwamen en hen inspireerden en nieuwsgierig maakten naar hun poesaka.
This atlas presents over hundred years of Ng’ambo’s history and urban development through maps, plans, surveys and images, and provides insights into its present-day cultural landscape through subjects such as architecture, toponymy, cultural activities, public recreation, places for social interaction, handcrafts and urban heritage.
Het boek verschijnt naar aanleiding van de tentoonstelling Het Indisch Palet in het Westfries Museum (vanaf 10 februari). Kern van de expositie vormen de prachtige schilderijen uit de collectie Colauto.
Lepra (boasie, kokobe, ziekte van Hansen) heeft net als de slavernij een stempel gedrukt op Suriname. De moedige strijd tegen beide kwaden verbindt alle Surinamers. Dit boek maakt de sporen van lepra zichtbaar voor een breed publiek en draagt daarmee bij aan het vergroten van de kennis van de geschiedenis en cultuur van Suriname.
Portret van de indianen van Suriname en met name hun huidige manier van leven. De focus ligt op het Paradistrict, waar indianen deel uitmaken van de moderne samenleving en tegelijk hun tradities willen behouden. Echter, hoe geven erfgoeddragers en jonge bruggenbouwers hier vorm aan?